Dubbelmoralens land...

Jag var inne på Facebook och där skulle det ges tips på vad en mamma skulle ta med sig till sin 1åring när de skulle till Thailand.

Jag fick se kommentarer som "Men ååååh det är ett sånt BARNVÄNLIGT land!" För vilka barn undrar jag då?

Vad är det med folk!? Ingen gillar barnprostitution, men vi semestrar gärna till länder där det pågår för fulla muggar och sponsrar till att det fortgår mer eller mindre genom att resa dit?

Ibland är det okej att blunda, och ibland inte? Då vill man gärna hitta ursäkter till varför man åker.

Förklara gärna för mig, för jag förstår inte?

 

Thailand:

"Thailand är det land som har mest barnprostitution, det beror på att dom har en väldigt hög efter frågan på att köpa sex. Folk åker dit från alla världens hörn för att köpa sex.
Det började under Vietnamkriget då soldaterna som gick i kriget hade väldigt mycket pengar och barnen var inte svåra att få tag i. När det blev fred fortsatte sex industrin.
1970 och 1980 talet åkte många pedofiler till Thailand, för att de såg att det var stort utbud där. När det var så många som åkte till Thailand för att köpa sex behövdes det snart mer barn, hallickarna började rensa landsbygden på barn, köpte barnen eller så kidnappades dom.

När man är ett barn i Thailand och har prostituerat sig är det inte lätt att få ihop pengar. När barn säljer sig får dom mest pengar om en kund får ta deras oskuld. Barnen får mer pengar ju längre in i puberteten dom kommer."

"Thailand finns uppskattningsvis närmare två miljoner kvinnor och barn i prostitution, beroende på vilken statistik som används. Detta är mer än två procent av befolkningen. Vid sekelskiftet kommer Thailand att vara det land i Asien som harflest fall av aids. Mellan två och fyra miljoner thailändare kommer att hainfekterats som en direkt följd av den utbredda prostitutionsindustrin."

 

JAG MÅR ILLA.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Eftersom jag är flitig på att kommentar dina inlägg så passar jag på nu med.



Jag tror inte att man kan tänka som du gör, för då kan du ju i slutänden inte göra någonting. Det finns ju alltid någon som "lider" pga saker som du gottar dig i. Det är klart att ingen tycker om att barn behandlas på det sättet, men det betyder ju inte att jag inte ska kunna åka dit med min familj och njuta av vädret och semester.



Det är ju lätt att tycka en sak och skriva det i sin blogg, försök istället att hjälpa till för att få en lösningen på problemet, annars spelar det ju liksom ingen roll!

2012-02-11 @ 21:34:45
URL: http://johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Jess

Jag är en kholmsbrud som kikat in på din blogg lite då och då. Tycker dina tankar och åsikter är intressanta och jag uppskattar lite rapphet och ärlighet, dels pga att jag själv oftast är väldigt öppen med vad jag har för åsikter om saker. Måste säga att du har fått en hel del ilskna kommentarer på vissa blogginlägg och några av dom retar mig en del. Folk blir sura och irriterade på hur du tycker och skriver , men vem anser att deras åsikter är mer rätt än dina undrar jag då?! Främst det här med att andra personer med barn verkar tro att dom kan och vet mer... Mycket lustigt.



Iaf, jag äcklas lika mycket som du av allt skit som pågår i världen och kanske främst i Thailand. I texten från tidigare kommentarsgivare blir du uppmanad att göra nåt åt saken.. Skratta eller gråta? Ursäkta men jag tror inte att hela Thailands problem hänger på dina axlar. För isf vore det väl för jävla enkelt att lösa deras beskymmer.



Jag är själv småbarnsförälder och jag, som jag tidigare skriver, håller ofta med dig i dina inläggsskriverier. Du verkar ha ett sunt tänk och vik inte ner dig bara för att andra gärna vill hoppa upp o besserwissra sig. Jag vet egentligen inte vart jag vill komma men vill iaf säga att jag uppskattar din blogg och att jag blir himla provocerad av vissas kommentarer. Därför ville jag göra ett litet avstamp här! :)



Ha det bra och fortsätt tycka!

2012-02-11 @ 23:07:10
Postat av: Karoline

Tack för ditt inlägg Jess! Du har förstått att det är mina åsikter och att det inte handlar om VAD jag tycker om folk.

Jag är rapp, men om folk tar åt sig personligen så är det faktiskt inte mitt problem. Då är det bristen på självkänsla hos en själv.



Så tack en än en gång för att du förstår.



Och Johanna: Det jag gör för att hjälpa är att INTE åka till länderna som det försigår i. Sen kan ju inte jag stoppa andra från att åka. Det är alla individers egna val.

2012-02-12 @ 07:57:06
Postat av: Johanna

Det är klart att Karro inte själv kan göra någonting åt saken, men om alla tänker så kommer det ju inte att hända någonting!



Frågan är; Är det så snällt att vara medveten om problemet och blunda för det (det hjälper ju knappast de utsatta att du bloggar om det),då kan du ju likväl åka dit om du ändå inte tänker bidra till en förbättring. För på vilket sätt skulle du bidra till barnprostitution för att du åker dit?



Och på vilket sätt skulle jag ta åt mig av detta personligt och ha med min självkänsla? Jag håller bara inte med om dina åsikter, och bloggar man får man nog räkna med att alla inte håller med.

2012-02-12 @ 10:20:33
URL: http://johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Karoline

Jag skulle må dåligt att åka till ett land på familjesemester om jag visste var som försegick bakom hörnet.



Precis som att jag ALDRIG skulle åka till Kina för att de flår hundar levande och behandlar sitt folk som slavar.



Man bidrar ju genom att vara turist i landet du åker till.



Jag bidrar inget till dessa länder för att jag inte åker.

De får inte en spänn av mig.

Jag åker gärna ner till Thailand och piskar på pedofiler, men nu vet du att jag är hemma med min son på 7 månader och att jag inte släpar med mig honom på ett flygplan. Och att jag jobbar annars.

Och du vet inte om jag skänker pengar till de som kan åka dit och piska på pedofilerna åt mig?



2012-02-12 @ 11:14:25
Postat av: Godfather

Tja Karro!



Nu ser jag vad du sysslar med om dagarna! :)...tyckte det var en intressant diskussion så yttrar några ord jag med.



Tycker ni båda, du och Johanna har intressanta poänger med det ni säger. Finns ju inget facit, inget rätt eller fel. Allt ligger i betraktarens ögen.



Världen vi lever i idag är jävligt skruvad och eländig på många sätt. Barnprostitution är sjukt, vidrigt och helt oacceptabelt.



Sen kan man samtidgt ställa sig frågan hur pass regelrätt det är att sälja stridsflygplan till Thailand som Sverige gör och har gjort?



Allt som bidrar till krig, misär och andra eländen är skit.



Vad vill jag ha sagt med detta? Kanske att vi alla på ett eller annat sätt bidrar till all misär som finns idag. Medvetet eller omedvetet.



Nåja, bra att det diskuteras och tas upp oavsett forum. Känner personligen att jag ibland bidrar alldeles för lite till välfärden i samhället även fast jag skänker pengar till 4 organisationer varje månad.



Hoppas du mår bra annars, hälsa Melker och gubben!



2012-02-14 @ 16:05:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0