Snark-VM

Denna unge jag har, är nog den snällaste ungen! Jag var ju fruktansvärt rädd för att han skulle få kolik när han föddes då hans far hade det och det tydligen är lite vanligare hos pojkar. Men han fick sin mors humör! Thank God för den!
Barn behöver rutin och det har jag infört hos min Prinskorv. Han somnar för natten runt 23-24-tiden helt själv i sin säng, sen sover han hela natten!
Imorse vaknade jag före honom och var tvungen att kolla om han levde eller ej. Där låg han och snusade som en liten gris som värsta tonåringen. När han väl slog upp sina blå (YES han fick min ögonfärg!) möts jag av detta underbara tandköttsleende som bara gör att man vill börja grina!
Vår lilla sover bäst och nästan alltid på mage (!?!) WHAT!? Tänker ni som läser alla dessa tidningar och lyssnar till 180% på BVC-kärringarna.
PLÖTSLIG SPÄDBARNSDÖD!


Själv låg jag på mage när jag var liten, och jag lever. Mina syskon hör och häpna lever också.
Nu är det så att Melker inte sover på mage i ett duntäcke, eller en kudde. Han har hårt underlag där han inte kan sjunka ner. Han har inga Apneér (Andningsuppehåll) när han sover. Han har ändast en tunn filt och pyamas när han sover.
Tror att BVC-kärringarna för SÄKERHETS SKULL avråder alla föräldrar att lägga sina barn på mage. Oavsett om det är fullt friska barn som varken har Apneér eller är prematurfödda.
Om vi säger såhär. Jag är mer rädd att han ska åka på en massa skit när vi är ute på stan än att han ska få för sig att sluta andras när han ligger på mage.
Min Prins sover gott på sin mage...

Kommentarer
Postat av: Johanna

Rutiner is the shit!



Klara somnar alltid för natten mellan 19-20 på kvällen för natten. Lukas har också alltid somnat vid 19, och gör fortfarande. Jag föredrar att ha läggdags lite tidigare än er, annars går mina ögon i kors :) sen är det skönt med lite egentid på kvällskvisten! Men er plutt verkar ju vara en snäll pojke så då spelar det kanske ingen roll om han är vaken med er, och på så sätt sover lite längre på morgonen. Att ha sovdags lite tidigare på kvällen är ju bra att ha från ganska tidig ålder tycker jag om det är dags för förskola/dagmamma sedan vid äldre ålder.



Sen ändras ju det där, med sovandet.... Man ska aldrig pusta ut ordentligt när de är bebisar, för rätt som det är byter de vanor, trots samma kvällsrutiner.



Jag har aldrig testat att ha Klara sovandes på mage, heller inte Lukas. Kanske vore något att testa för visst är det som du säger, lite väl överdrivet. Är ju knappast någon fara om det inte finns tjocka kuddar och täcken som kvävningsrisk.

2011-09-26 @ 14:46:19
URL: http://johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Karoline

Men det är väl jättebra att det funkar för dig att lägga dina barn tidigt.

När Melker väl börjar på dagis tar vi och ändrar på rutinerna då. (Det är absolut inte så att alla bebisar ändrar sina sovvanor hux flux) Just nu funkar det här alldeles utmärkt för oss.

2011-09-27 @ 14:49:53
Postat av: En hemlig läsare

Tror inte det finns något barn som aldrig någonsin har jobbiga perioder med sömnen. Men det får ni väl upptäcka sen ;) verkar by the way konstigt att ha som rutin att lägga er son så sent ! Du som är så präktug och "duktig" med allt borde väl inse att ett barn inte ska somna så sent för natten?!?!??

2011-09-27 @ 20:01:33
Postat av: Karoline

Haha du var mig en trevlig, hemlig läsare!

Tänk att jag tycker att jag är en duktig mamma?!? Fruktansvärt att jag lägger mitt barn så sent men ändå är så präktig och duktig? Puss på dig, och fortsätt gärna att kommentera med busiga, hemliga kommentarer ;) Men ett tips: du kan ju glömma att jag skulle ta åt mig av det du just skrev då du knappast kan stå för det själv. Nu säger vi godnatt!

2011-09-27 @ 23:17:26
Postat av: Mia Marton

Ojj..! :(



Minns att jag också kände att jag har den snällast ungen (det första 6 mån):) Julia "ändrade" sina sovvanor efter ca 6 månaders ålder, vaknade mycket på natten och bara skrek... skrek och åter skrek! Fick hjälp och började använd typ "5 minuter metoden" och sedan var det löst :-) sen kan de ju "ändra" sovvanor utefter att de växer, Julia fick nu under sitt sommarlov t.ex. vara vaken till 21-22 och sedan var det bara att ändra tillbaks när det var dags för förskola igen. Funkade super för oss. När hon var bebis minns jag inte hur det var.. mitt minne är inte så bra!! Jag lever i nuet.. haha!



Ang. sovställning..

Julia sov alltid HELT under täckt eller någon filt som spädbarn och det överlevd hon! Jag brukar inte läsa alldeles för mycket eller lyssna på BVC-kärringar utan gör det som känns bäst för oss :-) För det är vad de är, anser jag!! Alla gör vi det som känns bäst för sitt barn och sig själv! Alla barn är ju olika! Barnen kommer lära oss mycket om hur det är att vara förälder :-D



Kram

2011-09-28 @ 21:18:46
URL: http://marton.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0