MORR!

Jag var arg här i veckan. Vi var med Melker på BVC. Han väger nu 7200 gram och är 61 cm. Det är rätt tungt, men vi båda vet att han har en pappa som vägde 5000 gram när han föddes. Alltså ärvtligt med tanke på att han är en pojke!
Vad får vi höra!?

"Ger ni ersättning?"
-Ja, när han inte får tillräckligt så får han det för att han gråter och är hungrig.
"Försök att amma mer, ju mer du ammar, ju mer blir det"
- Jag ammar HELA dagarna. Det är när han INTE är mätt som han får tillägg.
"Ni behöver inte truga i honom mat..."

JÄVLA KÄRRING!
Tror hon att jag kör ner en tratt i halsen på honom och matar honom med tillägg som en Broilerhöna!? Näää jag är trött på BVC-kärringar.

Amning är jättebra, jättemysigt. Men jag tror också att det är lite väl hetsigt över det hela.
Min älskade Karin, Melkers gudmor pluggar till psykolog och hade varit på ett seminarium: Amning är bra, men inget måste om mamman känner press. I U-Länder är det jätteviktigt att barnen får amma. Varför? Jo - Dom har oftast inget rent vatten i dessa länder = Bättre att amma.
Det finns INGENTING som BEVISAR att ersättning skulle vara mindre näringsrikt än bröstmjölk. Det är bara inskränkta kärringar som stressar upp mammor som inte kan amma så mycket och får dom att må psykiskt dåligt.

Jag fick också en broschyr upptryckt i ansiktet där det stod uppspaltat vad amning skyddade emot. Bland annat stod det att det skyddade mot plötslig spädbarnsdöd!?! Så att om en mamma ammar och hennes barn dör i plötslig spädbarnsdöd så kan man lika gärna sätta henne i finkan för då är det hennes fel!?
Tror inte ett dugg på att det skulle ha någon påverkan. Det är bara jävligt taskigt att skriva ut sånt i broschyrer. Folk mår ju bara dåligt då.

Kan du inte amma - Amma inte!

Jag ammar 75% och ger honom tillägg 25% och det funkar alldeles utmärkt och det är inte heller därför han är stor för sin ålder.

Jag säger såhär, ju större, desto bättre. Mer att älska!

Du är världens mest perfekta bebis Älskling!




Du är det finaste jag vet!




Kommentarer
Postat av: Mamma Mangs

Helt rätt Karro! Jag har gjort likadant med alla mina tre och jag tror inte de har tagit någon större skada av ersättningen! Men jag vet när Emma sen fick allergi så var det ett sabla tjat om att jag borde ha ammat henne längre då hade jag kunnat förhindra det! Snacka om att trycka ner oss Mammor i känna-skuld-träsket!

Nej, man gör som man själv vill!

2011-09-17 @ 18:46:24
Postat av: Karoline

Och HUR vet dom att det var därför Emma fick allergi?! Trött jag blir på dessa kärringar. Henke blev ammad och han har allergier. Dom är duktiga på att berätta när det går dåligt, men inte när det går bra!

Men det värsta tycker jag är att dom säger att amning skulle minska risken för plötslig spädbarnsdöd. Hur pressad blir man inte då?! Dessutom tror jag att det är skitsnack.

2011-09-17 @ 19:53:31
Postat av: Johanna

Amning är såklart det bästa, OM man kan amma! Ingen kan ju sticka under stolen med att det är bäst för bebisen när det gäller det mesta, men sedan finns det ju de mammor som faktiskt inte har tillräckligt med mjölk för att mätta sin bebis mage, och då är det ju verkligen bra att ersättningen finns!



Jag stör mig otroligt mycket på de mammor som kan amma, men väljer att endast ge ersättning trots det. Det är naturligtvis ens egna val om man väljer att göra så, men jag tycker att det är lite egoistiskt faktiskt.



Tycker absolut inte att du ska lyssna på den sura bvc-tanten, känner du att Melker inte blir helt mätt så ska han ju absolut få ersättning så att lilla magen blir nöjd! :) Vår bvc-tant är också sur!

2011-09-17 @ 21:10:36
URL: http://johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Sophia

Go Karro!!!! Du har rätt! Mår Mamman bra så mår bebisen bra! :) Förresten var jag drygt 6 veckor förtidigt född, och är AlDRIG ammad! Och jag är inte allergisk! Hihi! ;) Och syrran är inte heller ammad, utan uppfödd på Nutramigen. Och inte är hon heller allergisk.



En mätt o glad unge ska man ha! :)

Din Melker är så söt och go, just som en plutt ska vara!

Kramar Sophia

2011-09-17 @ 21:20:54
Postat av: Karoline

Fast det finns ju egentligen inga bevis som säger att amning skulle vara bättre. Men jag kan absolut säga att det är bekvämare. Man traskar runt med maten och man har en hand ledig. Och det är absolut mysigt. Men jag tror inte på det där med allergier och att man får bättre band med sitt barn för att man ammar.

Det finns två anledningar varför jag ammar.

1. Det är bekvämt. (Jag har en hand ledig)

2. Det är mysigt.



Dom som kan amma men inte gör det kan ju bara skylla sig själva att dom inte har en hand ledig. Men det är ju upp till dom. Kanske donerar dom sin mjölk? Bröstmjölk är ju uppe i 1000kr/litern nu!



Det är som du säger Sophia. Du fick bara flaska och du har inga allergier.



2011-09-18 @ 11:42:29
Postat av: Johanna

Fast bröstmjölken medför ju extra antikroppar från mamman som ger extra skudd vid infektioner och innehåller ämnen som skyddar bebisen mot att bli sjuk, tex magsjul. Så nog allt är bröstmjölk bättre än ersättning i det syftet iaf. Och när det gäller allergier tror jag att barn som inte amats lider större risk att få der, men långt ifrån alla får det. Precis som barn vars mammor röker vid amning har större risk att få astma, och samma sak dör, inte alla får det! Betyder det att du tycker att det är ok att röka när nan ammar, för alla får ju inte astma?



När det gäller att man skulle knyta sämre band med sitt barn när man inte ammar tror jag däremot inte ett dugg på!



Och är pengar viktigare än att ge ditt barn den bästa näring spm finns, tycker jag verkligen att man är egoistisk. Beloppet man får för bröstmjölk talar väl berkligen om hur BRA bröstmjölken faktiskt är?? Om ersättning var lika bra så skulle de väl ge bebisarna som är för tidigt födda ersättning istället för att betala så mycket för bröstmjölk!

2011-09-19 @ 07:50:17
URL: http://Johannamokvist.bloggplatsen.se
Postat av: Karoline

Grejen är den att jag tycke att det är för mycket hets om amning. Det finns värre saker ett barn kan råka ut för.



Det finns ju folk som inte ens ska ha barn som skaffar barn, det tycker jag är värre! Folk som skaffar barn av ren egoism.Folk som varken har tid eller pengar för att ta hand om sitt barn ens. Folk som skaffar barn till höger och vänster. För att binda upp en person, eller för att de är ensamma. DET är fruktansvärt! Och det är vanligt dessutom.



Och jag tror att alla vettiga mammor försöker amma, men jag menar att om dom inte kan, ska dom inte hetsas och skuldbeläggas, vilket jag känner att man gör inom BVC.

De andra som VÄLJER att inte amma tillhör de här personerna som kanske inte borde ha barn, som bara tänker egoistiskt.



2011-09-19 @ 10:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0