Dagmamma? Dagis?



Jag har setat och kollat lite vad som har att erbjuda mitt barn här på Södermalm.
Jag har kikat lite vad det finns för Dagis, Dagmamma och så vidare.




Det låter som att jag ska lämna bort mitt barn det första jag gör när den ploppar ut, men så är det ju såklart inte, men klart man funderar redan nu på hur det kommer att vara att lämna bort sitt barn till någon annan när man jobbar. (i mitt fall, sover)

Jag och M har nog besämt oss för att söka Dagmamma i första hand. Det blir mer hemma känsla och det är en mindre grupp med kanske 4-5barn istället för 30. På så vis tror jag att vår lilla inte kommer att utsättas för en massa smittor.
(Jo för jag vet att folk släpar med sitt barn till dagis, fast att det har kräkts kvällen innan bland annat.)

Finns det inte plats så får det helt enkelt bli Dagis. Förhoppningsvis kommer vi knappt att vistas där i vilket fall då jag troligtvis kommer att jobba mindre när jag kommer tillbaka.

Jag gick själv hos dagmamma när jag var liten och jag slapp fritids helt och hållet på grund av att mamma var hemma med min lillasyster och min pappa pluggade.
Sen blev det så att jag gick till dagmamma efter skolan när min lillasyster ändå gick där. Det var perfekt tyckte jag!

Sen tror jag inte att barn lider av att gå på Dagis eller Fritids, men jag vill ha mitt barn hemma med mig så mycket jag kan!





Kommentarer
Postat av: Anna

Det heter inte dagis längre, det heter förskola. Varför ha kvar roliga namn som dagis och lekis när man kan döpa om det till förskola? Då kan ju skola döpas om till bunker också i så fall! Sånt gör mig arg! Bra att du säger dagis, det gör jag med! Dagmamma gillar jag, jag gillar små grupper av barn där dagmamman har tid för alla och ser till allas behov. Min mamma var också hemma när jag var liten så jag gick aldrig på dagis men började på lekis när jag var 5. Sen gick jag hem efter det, inget fritids. Mamma var ju som sagt hemma och på så vis fick jag lära mig vardagssysslor: jag fick hjälpa mamma med att baka, städa, handla mat, tvätta, allt sånt. Sånt som man ska kunna för att klara av att leva sitt eget liv så småningom :) Det lärde jag mig istället för att klippa och klistra och sånt där som man får göra på dagis ;) Och det var guld värt! Jag vill också vara hemma så mycket som det bara går med mitt barn. Allt handlar om pengar och prioriteringar, vill man så går det! :)

2011-03-08 @ 11:01:53
URL: http://annensblogg.blogspot.com/
Postat av: Karoline

Jag kommer alltid att säga Dagis! :) Allt ska vara så jävla padagogiskt nu för tiden! Dagmamma heter ju egentligen Familjedaghem. Men vafan! Varför döpa om allting för att det ska låta vuxet? Lekis heter ju inte lekis här uppe heller. Det heter klass-0 eller "nollan". Vad är det då? Hur snällt låter det namnet?

Näe! Dagis, Lekis, Dagmamma. Punkt.



Ja allt handlar om hur mycket man planerar. Sparar man undan långt i förväg och kanske inte springer runt och shoppar och fikar när man är mammaledig så ska pengarna nog räcka så att man kan vara hemma längre! Det jag kommer att prioritera är mitt barns trygghet och uppväxt.

2011-03-08 @ 11:18:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0