Ett glas vin till dig med kaggen därborta?




Läste en grej idag på Aftonbladet som inte förvånar mig ett dugg: Ny studie visar att man som gravid kan ta ett glas vin här och där utan att skada fostret. Det är med andra ord helt okej att supa under dom nio månader som man är gravid! Känner man att man måste dricka alkohol, fast man är gravid har man alkoholproblem. Vi ser så lätt på alkohol idag. Att korka upp en vinare på en vardag, fast man ska upp och jobba är inget konstigt. Det ska alltid finnas en ursäkt, och då jar man bannemig problem om man känner en sån dragning till drickan. Om man inte kan låta bli att ta en sup här och var när man är gravid så ska man inte vara gravid. Det finns alltid risk för att barnet skadas. Det värsta jag vet är gravida kvinnor som röker, så jag skulle ju få tuppjuck om jag såg en gravid brud med en cigg i ena handen och ett vinglas i den andra.

Och dom som redan har problem innan med alkoholen då? Deras chans att avstå och kanske sluta helt är ju förbi om forskare säger att det är okej att supa. Men Karro, varför säger du så? Supa heter det ju inte, man dricker ju bara ett glas här och var. Det låter så illa att säga supa...
Men jag säger supa, för att det är ju det man gör! Ta en cola och var glad! Eller alkoholfritt vin? Varför inte? Nej, för jag vill bli full!

Nej nu får det räcka innan jag blir tokig! Skulle jag mot all förmodan bli gravid, så skulle jag bara tycka att det var skönt att slippa bli påprackad en massa sprit bara för att man ska umgås.

Man kan ju i princip inte umgås utan att vara berusad längre. Om det är en dejt, eller en kväll när man träffar vännerna, kanske bara sitter hemma i soffan. Då ska det korkas upp. Visst jag är inte nykterist, men jag vill kunna säga nej till något att dricka utan att någon tror att jag är ET, eller Barnane...

Vad tycker ni? Vore kul med en liten debatt hära!

K r a m s !







 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0